Küçük çocukların 2 ve 3 yaş arası gelşimi:


Temeller:

 

  1. Çocuğun gelşimi için bir iç dürtüsü vardır. Büyümek, bilgi ve beceri kazanmak ister.
  2. Çocuk gelişimi, gelişim aşamaları sıralamasında düzenli ve aynıdır. Sadece davranışsal ve zamansal belirtisi ve özelliklerin ifadesinin boyutları çok farklıdır.
  3. Çocuk gelişimindeki büyük çesitlilik nedeniyle, veliler cocuklarınınn mevcut bulunduğu gelişime ve duruma ve onaların o andaki ihtiyaçlarına yönlenmelilerdir. Normlar, geleneksel tutumlar ve sabit kilavuzlar ve kavramlar çocuğun bireysel ihtiyaclarına karşılık vermez.
  4. Yasşmının ilk yıllarında öğrenmenin en önemli iki biçimi sosyal öğrenme ve araştırmaca öğrenmedir:

 

  • Sosyal öğrenme, taklit yeteneği üzerine kuruludur. Çocuğun sosyal, dilsel ve zihinsel olarak gelişmesi için teşvik ve tanıdık kişilerle temasa ihtiyacı vardır. Çocuğun sosyal ve dil gelşimini tevşik etmek için en iyi ve en adil tür yolu,velilerin, kardeşlerin ve çocukla iletşimde olan diğer insanların mümkün olduğunca faliyetlerinde ve etrafindaki diğer insanlarla ilişkilerinde çocuğuda dahil etmeleridir.
  • Nesnelerle yaptığı oyunda çocuk, maddi çevre hakkında bilgi sahibi olur (keşifsel öğrenme).Her gelişim yaşı için, özellikle uygun olan belirli ürünler yani oyuncaklar bulunur.
  • Her gelişim aşaması için, çocuğun dahili olarak bir yetenek edinmeye hazır olduğu belirli bir zaman vardır. Çocuk yeni bir şeyi öğrenmeye hazır olduğunda bize bunu davranışıyla gösterir. Bu noktayı zamanında tanımalı ve yanıt vermeliyiz.
  • Çocuğun kendi kendine yeterli olma isteği vardır. Anne- babalar çocuğun yapabildikleri ve yetkili olduğunu bildikleri konularda çocuğun belirlemesine izin vermelidir. Benlik saygısının gelişimi, ne kadar bağımsız olabildiğine bağlıdır.
  • Eğitim temelleri çocuğun etrafındaki insanlara olumlu duygusal bağımlılığıdır.  Anlamlı eğitim önemleri olumlu takviye (övgü), yoksayma ve olumsuz güclendirme (yasaklama)` dır. Bedensel cezanın herhangi bir bicimi uygun değildir ve bu nedenle reddedilir. Bütün tedbirler kalkınma ve çocuk gelişimine uygun olmalı ve çocuğun özümsemesi için kararlı bir şekilde, düzenli uygulanmalıdır.  Çocukların sosyal davranış ve değerleri, özellikle rol modelleri üzerinde gercekleşir.
  • Veliler çocuğun ihtiyaçlarını karşılamak istiyorsa, hayatlarını yeniden önceliklendirmelilerdir. Velilerin çocuğa verebilecekleri en değerli şey kendi vakitleridir.

 

 

 

 

 

 


Sosyal ve duygusal gelişme


  1. Sosyal ve duygusal gelşim, yaşamın 2.yılında gelişme konusunda büyük bir sıçrama yapar:- Çocuk kendisini bağımsız bir kişi olarak algılar.-Çocuk baskalarının duygularıyla empati kurmaya başlar.- Çocuk kendi iradesini tanır ve onu her yolla uygulatmaya calısır.(meydan okuma)
  2. Yaşamın  2-5 yaşlarındaki meydan okuma reaksiyonları normal gelişime aittir. Öfke- ağlama krampları ve kardeş kıskançığıi gibi davranışlar normal gelişme aşamasına aittir.
  3. Küçük çocuk giderek başka çocuklara ilgi duyuyor, onlarla oynamaya başlıyor ve onların davranışlarından öğrenmeye başlıyor (taklit öğrenme)
  4. Ikinci yaşdan itibaren çocuklar kendi başlarına bazı şeyleri yaparlar ( yemek yeme, kendi eşyalarını kendi giyme gibi,vb) Veliler çocuklarını serbest olma ve bazı şeyleri kendi yapma isteğinde desteklemelidir. Sonuç olarak çocuğun kendine olan öz güveni arttacaktır.

Hareket etme dürtüsü

 

  1. Çocuğunuz şimdiden sizden neye izin verildiğini ve başkalarıyla nasıl iletişim kurulduğunu öğrenir.
  2. Karşılıklı, saygılı, yani düşünceli bir etkileşimin temelini atmıs durumdadır. Bunu özellikle destekleyebilirsiniz.
  3. Çocuklar 3-5 yaslarında kaba motorik ve dil gelişiminde büyük ilerleme yapıyorlar.
  4. Hareket etme isteği, ailelerin eğilimine, çocuğun yaşına, aynı zamanda hareket ve cevre olanaklarına bağlıdır.
  5. Hareket etme isteğini yerine getiremeyen çocuklar memnuniyetsizleşir ve genellikle eğitim zorluklarına neden olurlar.

Kendi iradesinin keşfi

 

  1. Sosyal ve duygusal gelişim, yaşamın ikinci yılında gelişme nitel bir sıçrama yapar. Bu yaştan itibaren çocuğun kendini bir kişi olarak algılaması mümkün olur. (Benlik- gelişimi)
  2.  Çocuk başkalarının duygularıyla empati kurmaya başlamışdır. Diğer çocuklara olan ilgisi giderek artmaktadır. Olnarla birlikte olmak ve davranışlarından ve faliyetlerinden öğrenmek ister.
  3. Çocuk kendi iradesini uygulamaya başlar. Bunu yapmayı başaramazsa, değişik derecelerde meydan okuma dercesine bağlı olarak öfksini ifade eder."-5 yaslarındaki meydan okuma reaksiyonları normal gelişime aittir. Öfke atakları ve etkileri ve ya ağlama krampları sağlığa zazarlı değildir.
  4. Kardeş kıskançlığı normal bir davranışdır. Kıskançlığın boyutu, çocuğun yaşına ve karekterine, ailenin kişi sayısına ve   aynı zamanda eğitim tutumuna bağlıdır.

 

 


Bağımsız hareket etme başlangıcı

 

  1. Yaşamın ikinci yılında, çocuklar kendi bedenlerini daha iyi tanıymaya ve bazı şeyleri bağımsız bir şekilde yapmaya başlar. Misal: kendileri yemek yer ve içer, üstlerini kendileri giymek isterler ve bazıları bezi, bırakır tuvalete gitmeye başlar. Veliler çocuğun bağımsız olma isteğini desteklemeli ve bununla beraber çocuğun öz güveninin artmasında yardımcı olmallıar.
  2. 2-4 yaş arası çocuk duygusal catışmalar yaşar. Bu catışmalar, bir taraftan velilerin dikkatini cekmek, bir taraftandan da bağımsız hareket isteğine bağlıdır.  Çocuk Anne-babasına karşı isyan etmeye başlar ve kendi iradesini yerine getirmeye calışır.
  3. Veliler, çocuklarına bu gelişim sürecinde onların yaşlarına ve becerilerine uygun sorumluluk vererek onaların kendine güveninin artmasını sağlarlar. Onların ihtiyaçlarına saygı duyarak ve mümkün olduğunca onlara karar vermektde secenek sunarak, cocuklarının kendi kişiliğini ve özelliğini bulmasında yardımcı olurlar. Bu eğitimsel davranış zaman ve sabır gerektirir, ama çocuk tarafından daha olumlu ve uysal davranışla ödüllendirilir.

Gelişim basamakları

 

1. Uyuma alışkanlığı:

  • Küçük çocukların yarısı, bir veya daha fazla yıl boyunca haftada en az bir kez anne-babalarının yatağında uyurlar. En yaygın neden de güvenlik gereksinimidir.
  • Ayrılıkk ve terk edilme korkuları ile " esrarengi düşünceler", çocukların geceleri anne-babalarının yataklarına gelmesine neden olur. Bu korkular, bir kardeşin doğuşu gibi olaylarla daha da artabilir.
  • Veliler. çocuğa güvenlik duygusu vererek bu korkuları azaltırlar ve çocuğun duygusal bağımsızlığını teşvik ederek bu alanda güç kazanmasına yardımcı olurslar.

 

2- Oynama alışkanlığı:

  • Ikinci yıl, çocuğun çeşitli deneyimler ve anlayışlar yaratmasında, önemli bir çoğalma oluşur. Ailenin günlük hayatında bulunan tanıdık şeyler, çocuğa yeni oyuncaklardan daha cazip gelir ve ilgisini ceker.
  • Veliler çocuğa farklı deneyimler kazanma fırsatı vererek çocuğun oyununa önemli katkılarda bulunabilirler. Çocuğunuza iyi bir rol modeli olarak onun düzenli bir şekilde diğer çocuklarla oynamasina izin verin ve fırsat yaratın.
  • Çocuk TV izlediği saatlerde, diğer çocuklarla ve yetişkinlerle oynayamaz. Bunu veliler bilmelidir.

 

3.Cocukların bezi bırakması:

 

  • Çocukların kuru ve temiz hale geldiği yaş çok farklıdır. Bireysel olgunlaşma ile belirlenir.
  •  Çocuk  kuru ve temiz olmaya hazır olduğunu ilk ufak belirtilerle gösterir. Kendi girişiminden çocuğun bilinçli olarak idarını ve dışkılamayı algıladığını ve şimdi kontrol edebileceğini anlarız.
  • Temiz ve kuru olmak için, çocuğu çalıştırmak gerekmez, Ona sadece örnek olmak ve taklit ederek öğrenmesini sağlamak, bağımsız olmak isteğinde desteklemek yeterli gelir.

 

Yemek yeme alışkanlığı:

 

  • Ikinci yılından itibaren çocuk aile masasında yemek yer. Yemeği çeşitli  olmalıdır. Süt önemli bir mineral ve protein tedarikcisi olmaya devam eder.
  • Bir çocuğun yeme ve içme sırasında bağımsızlığını kazanması için velilerin, kardeşlerinin ve diğer büyüklerin rol modellerine ihtiyacı vardır.
  • 18-24 aylarında çocuk bardakdan içebilir ve  kaşıkla yemek yiyebilir.

Köken: Remo H. Largo, Babyjahre- Entwicklung und Erziehung in den ersten vier Jahren, piper2010